Feeds:
Posts
Comments

Archive for the ‘Uncategorized’ Category

JENGUK-JENGUK

Setahun lebih jugak aku dah tak jenguk blog ni. hohoho.. Saje menjuenguk n nak bagilah sepatah dua kata kan.. hihihi

Hari ini hari Ahda. Masa untuk berehat-rehat di rumah. Bosan jugak duduk rumah ja kan. Hmmm… tidak tahu mau cakap apa lagi. hahaa

Advertisements

Read Full Post »

Terima Kasih ^_^

Di kesempatan ini aku ingin mengucapkan kepada semua insan yang berada di sisi aku ketika aku sangat memerlukan mereka. Terima kasih semua ^_^

Aku semakin hari semakin kuat untuk menghadapi semua ini. Di harap kekuatan ini akan kekal dan bertambah hari demi hari.. Amin..

Read Full Post »

Malam ini aku mendapat kekuatan untuk mula berbicara. Tidak tertahan dan tertanggung hatiku menahan semua yang berlaku ini. Berbekal iman yang sikit, hatiku tidak kuat untuk melawan semua ini. Penderitaan yang ku cipta sendiri. kisah yang mungkin tidak akan ku lupakan dalam hidup ini.

Malam ini aku hanya bertemankan gambar-gambar mu untuk ku tonton dan untuk membantuku mengimbau kembali kenangan kita bersama. Teringat kembali di saat ku masih dapat mendengar tawamu, melihat senyummu dan mendengar leteranmu. Indahnya ketika bersama dirimu. Keindahan yang tidak ku dapat gambarkan pada orang lain. Kebahagiaan yang kita sedia maklum bahawa itu hanyalah mimpi yang tidak kesampaian. Suatu fantasi yang tidak akan jadi kenyataan.

Mahu atau tidak, realiti hidup harus dituruti. Tanpa sebarang pilihan yang diberi, hanya satu jalan yang harus kita lalui. Yang harus kita tempuh untuk mendapat kebahagiaan yang hakiki. Walau sesusah mana jalan itu, kita harus lalui tanpa putus asa dan tanpa menoleh kebelakang walau sedikit pun. Kadang-kadang jiwaku rapuh untuk tempuhi semua ini. Aku tidak kuat untuk membuang dan melupakan kisah silam ku. Terlalu manis untuk ku buang semua itu.
Jiwaku terlalu goyah untuk lalui semua ini. Aku mula memberontak. Meminta yang itu ini walaupun jawapan yang pasti telah kau beri. Aku hanya ingin kau pimpin tanganku ketika ini. Membawa aku keluar dari semua ini. Membantu aku untuk meringankan beban dihatiku ini. Aku mula berfikir, jika ketika dahulu kita boleh bersama-sama hanyut untuk mendapatkan kebahagiaan sementara, mengapa kita tidak boleh bersatu dalam menciptakan kebahagiaan yang hakiki. Aku berharap kau akan membawaku keluar dari semua ini. Aku berharap kau akan dampingi aku di saat aku merangkak-rangkak mencari sinar hidup untuk bekalan ku di dunia dan akhirat kelak. Aku berharap kau tidak akan tinggalkan ku sendirian terumbang-ambing dalam perjalanan aku keluar dari lembah yang gelap ini..

Tapi harapanku hanyalah ibarat tin kosong. Berbunyi bila diketuk, menyepi bila terkaku dan walau apa pun isi dalamnya hanyalah udara yang tidak dapat dilihat mahupun dirasai. Dirimu seakan tidak mahu mendampingi ku lagi. Dirimu tidak larat lagi untuk memimpin aku. Aku tahu dirimu penat dengan semua ini. Penat mendengar pujuk rayaku. Aku tidak menyalahkan mu. Aku cuma sedilit terkilan. Di masa aku perlukan dirimu kau katakan bahawa perubahan itu hanya akan terjadi atas kehendak diriku. Perubahan itu hanya bergantung atas kekuatan diriku. Berkali kau katakana aku harus kuat, kau tidak dapat membantu apa-apa pun. Terkilan aku mendengar. Permintaan ku hanyalah kecil. Ingan mendapat sokongan dan doronganmu. Tapi di kala kaki ku mula mengatur langkah, kata-kata hebatmu selalu mengguris hatiku. Hatiku bertakung air mata untuk menelan semua kata-katamu. Tapi senyum harus ku ukir, kerana hanyalah itulah kekuatan ku. Biarlah.. Biar aku tanggung semua ini sendiri. Dengan caraku sendiri. Aku tidak akan mengharap belasmu lagi.. Aku akan biarkan kau bebas terbang dalam dunia mu, dan akan bertemankan angin yang akan mandingin dan mendamaikan dirimu..

Selamat tinggal dirimu…
Biarlah ini menjadi langkah pertamaku dalam percubaan untukku menarik diriku keluar dari lembah gelap itu…

Read Full Post »

Because I’m Stupid

Semalam adalah hari bahagiaku..
Kau suruh aku mendengar lagu Korea bertajuk Because I’m Stupid. Lagu ni menjadi kegilaan kawan-kawan aku semasa belajar dulu. Dorang gila tengok cita Boys Over Flower tu. Aku macam biasa. Tak lah minat sangat tengok cerita korea yang comel2 gitu. Inikan pulak nak download lagu tu kan. Hehehe.. Tapi pagi ni aku dah download lagu tu. Siap dengan versi korea dan Inggeris lagi. Betapa berpengaruhnya engkau kan.. Hohoho.. Aku mula meminati lagu ini.. Ini merupakan kali pertama kau tujukan lagu buat aku.. hehehe.. Happynyer… hihihi

Hmmm.. aku rasa lagu ni memang kena dekat aku. Hmmm.. mungkin hanya kau yang memahami keadaan aku sebenar.. Hmmm..

Setiap pagi rutin harianku membuka facebook dan terus melihat pagemu… Dan setiap pagi jugakla mood aku akan hilang bila melihat dan membaca tiap apa yang kau post dan komen2 yang ada dalam wall kau. Walaupun aku telah maklum akan keadaan tu, tapi aku tetap nak jugak tengok wall kau dan terus membaca tiap perkataan yang ada dalam tu. Makin banyak yang aku baca, makin banyak yang aku tahu, semakin banyak jugaklah rasa sakit hati yang terpaksa aku tanggung… Ada orang menasihati untuk berhenti mengetahui pasal kau, tapi.. Itulah.. Aku pun tak tahu kenapa masih tak dapat nak berhenti… Hmm.. Kena ambik masa jugak kot kan.. Ke atas sebab “Because I’m Stupid” jadi sampai sekarang masih macam ni jugak.. Ntahlah… Huhu

Read Full Post »

Hari Konvokesyenku…

Hehehe.. pada tarikh 10.10.10 adalah tarikh bersejarah buat aku. Hari tu gembira betul sebab itu adalah aku menerima skroll ijazah ku… hihihi

Gembira juga sebab dapat bersama dengan family dan kawan-kawan tercinta terutamanya Mastura, sahabat baikku datang bersama-sama meraikan hari bersejarah itu.. hihi.. Sanggup dia terbang jauh dari kelantan dan ponteng kelas semata-mata nak pergi kovokesyen ku.. hihihi.. Terima kasih Mastura..

Tapi yang sedihnya aku tak dapat mengambil gambar dengan banyak terutamanya dengan kawan-kawan. Sebabnya waktu konvo baru nak mula aku datang lewat, orang dah baris nak masuk dewan baru aku sampai. Pastu bila dah habis konvo pula, aku cepat-cepat nak balik sebab anak buah aku merengek-rengek je nak ajak balik, nak nangis dah muka sebab tunggu lama sangat aku habis majlis konvo tu.. huhuhu… Ape pun, aku tetap gembira…

Yeah ^_^

😛 😛 😛

Read Full Post »

Cakap-cakap..

Jeng jeng jeng…

Hari ni aku nak cakap pasal cara bercakap. Hehehe.. Sebetulnya aku memang ada masalah untuk bercakap sedikit. Bukan masalah untuk mengungkapkan perkataan, tapi masalah untuk menggunakan bahasa. Tapi bukan masalah kot, sekadar kekeliruan sedikit dalam berbahasa…

Aku berasal dari Sabah (sabah memang best). Oleh itu berdialek Sabah adalah pilihan utama ku. Tapi ketika sekolah menengah, aku bersekolah di Kuching selama 5 tahun. Agak lama jugak untuk aku membiasakan diri untuk bercakap dalam Bahasa Sarawak, memandangkan Sarawak mempunyai bahasa yang unik untuk berkomunikasi secara harian. Untuk pengetahuan anda, kat Sarawak bahasa biasa dia lain, bukan bahasa yang kepunyaan bangsa tu. Mcm bangsa atau suku kaum Iban, Bidayuh, Kadazan, Jawa, Bugis tu aku kategorikan sebagai bahasa dalam bangsa. Kalau tu sah-sah la kita tak tahu kecuali pernah belajar atau berbangsa tersebut. Tapi kat Sarawak bahasa biasa (bahasa pengantara seharian) dia pun lain. Contohnya saya, dia akan jadi kamek, awak akan jadi kitak. Jadi sebagai anak jati Sabah mula-mula sampai sarawak tu sepatah aku tak faham apa dorang cakap. Aku main agak-agak je. Tapi alhamdulillah sekarang aku dah boleh berkomunikasi dalam bahasa sarawak. Kawan-kawan sarawak pun agak ramai memandangkan aku membesar di situ. Ini membuatkan aku selesa untuk bermomunikasi dalam bahasa sarawak. Setelah selesai belajar di Matrikulasi Labuan, aku belajar pula di semenanjung. Satu fenomena baru bagi aku. Sekali lagi aku kena biasakan diri aku untuk berkomunikasi dalam dialek orang semenanjung.

Satu hari tu aku bertemu dengan orang Johor. Dia mengatakan dia berbangsa Johor-Riau, dan bahasa yang dia sedang cakap itu adalah bahasa asli orang johor-riau. Kiranya dia nak katakan dia bercakap bahasa ibunda nya sendiri. Dia kata aku cakap tak bunyi orang sabah, macam orang semenanjung. (aku rasa dia sorang saja cakap macam tu sebab selama ni suma orang cakap aku cakap macam orang sabah). Aku tak tahu apa point orang tu, dia mengatakan aku ni lupa daratan. Tanak cakap bahasa ibunda sendiri. Hello encik.. Saya bukan lupa daratan. Saya berpegang pada peribahasa “Masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang lembu mengembu” (dan masuk kandang harimau dibaham.. Hikhik). Sebab aku merasakan, untuk menghormati bumi yang aku pijak, aku harus belajar cara mereka berkomunikasi. Bercakap bahasa orang lain bukan bermakna aku lupa daratan. Huhu..

Hehe.. Lupakan pasal encik itu dahulu. Benda tak baik tak harus diingat kan. ^_^

Eh, hampir lupa point sebenar nak menulis entry ni kan, Hihihi..
Sebenarnya aku nak mengatakan, aku keliru sedikit nak menulis dalam bahasa Sabah, Sarawak atau semenanjung. Tapi aku rasa ni ok la ni. Boleh difahami oleh pelbagai bangsa di Malaysia. hehehehe.. Padahal takda pun orang nak baca kot blog aku ni. hihihihihi

Sekian..

Eh, senyum jap ^_^

Read Full Post »

Tentang dia ^_^

Dia seorang yang baik akhlaknya. Berbudi pekerti. Bertanggungjawab. Dan yang paling penting penyabar orangnya. Selalu sabar dengan sikapku. Hanya dia yang memahami ku..

Dia sayang padaku..

Aku sayang dia..

Dia suka makan cheezy wedges… ^_^

Read Full Post »

Older Posts »